Byggmakker med det største varehuset i «Skyen»

Netthandelen i Norge økte i 2019 med hele 13 prosent og selv om byggevarehandelen ligger litt etter andre bransjer så ble det i følge Nets solgt byggevarer på nett for 1,9 milliarder kroner i 2019.

MORTEN KRISTIANSEN

– Den digitale utviklingen, hvor det blir enklere å søke etter og handle byggevarer på nett, kommer til å eskalere. Vi opplevde selv i fjor å øke omsetningen gjennom «klikk og hent» med hele 51 prosent, sier Jørgen Wik-Dahl, digital leder i Byggmakker.

SJEFEN FOR DET STØRSTE VAREHUSET: Jørgen Wik-Dahl fra Byggmakker har etablert varehus i «skyen». (Foto: Byggmakker)

Byggmakker har gjennom flere år investert mye ressurser i digital utvikling. Det har krevd involvering av hele organisasjonen, fra toppledelsen i konsernet til selgeren ute på trelasten.

– De som tror at digital utvikling bare er å sette opp noen nye maskiner og være mer aktivt på Facebook, vil feile. Innføring av ny teknologi handler vel så mye om endring og endringsledelse. Og da må hele organisasjonen forstå behovet for endringen og inviteres til å delta aktivt.
 
– I Byggmakker har vi i tillegg vært ekstremt opptatt av å ha fokus på kunden og kundereisen. De fire siste årene har vi derfor klart å triple trafikken til byggmakker.no. Samtidig har vi kontinuerlig bedret hele kundereisen slik at vi har klart å øke inntektene betraktelig, sier Wik-Dahl.
 
Han legger til at man har fått god kontroll over trafikkflyten innad i nettløsningen og kan justere hvilket område av byggmakker.no de ønsker skal ha høyest fokus.

– For eksempel har proff-sidene økt med 57 prosent og kampanjesidene økt med 73 prosent bare i løpet av 2019, noe som igjen har gitt god økning i salget, sier Wik-Dahl.

Lytt til kunden
Når trafikken og henvendelser øker, har det vært viktig for Byggmakker å ta vare på kunden i alle faser av kundereisen. Ifølge Wik-Dahl har Byggmakker blant annet utviklet et eget kundeoppfølgingsverktøy for å sikre en god opplevelse for de flere tusen årlige henvendelsene de får fra kundene.

– Vi tilpasser dessuten sidene dynamisk for i sikre mest relevant kommunikasjon. På forbrukersiden har vi det siste året oppnådd 30 prosent flere brukere av byggmakker.no og 51 prosent høyere
«klikk-og-hent» inntekt. Dette har med-ført at vi har vært nødt til å flytte hele nettbutikken ut i «skyen» – som nå er det største varehuset vårt.

Vi har også investert mye «bak kulissene» og vi begynner å bli veldig fornøyde med vårt helautomatiske systemlandskap som blant annet automatisk vedlikeholder hele produktkatalogen på godt over 100.000 produkter, basert på analyser og læring.

Mer innovasjon
Frem til nå har Byggmakker-kjeden jobbet hardt med å lage en solid plattform. Nå har de startet arbeidet med mer innovative tiltak.

– Det er litt for tidlig å lansere neste steg, men det skjer jo veldig mye spennende både internasjonalt og i Norge innen kunstig intelligens og maskinlæring.
I tillegg ser vi foreløpig bare glimt av mulighetsrommet når det gjelder bruk av AR/VR, både rettet mot proff- og forbrukermarkedet. Det er spennende tider vi går i møte, for mulighetsrommet er stort, sier Wik-Dahl.