– Dette er midt i blinken

Direktør for kvalitet og utvikling i Neumann, Øystein Aam, hadde ingen motforestillinger om at Neumann Vest skulle være pilotkunde for Tørn.no

MORTEN KRISTIANSEN

– Vi ble kontaktet av Anjali Bhatnagar i januar og umiddelbart tenkte jeg at dette er midt i blinken, sier Øystein Aam.

Han forteller at Neumann, som mange andre aktører, har hatt utfordringer med å bli kvitt en del varer; gjerne feilbestillinger som har en tendens til å bli stående lenge – som ofte til slutt ender med å måtte kastes.

– Vi har ingen god kanal for salg av den type varer. Vi har prøvd litt på Finn.no, men det er tungt å administrere for vår type virksomhet, sier Aam.

FAST I TROEN: Direktør for kvalitet og utvikling i Neumann, Øystein Aam, mener Tørn.no kan hjelpe kjeden med å bli kvitt overskuddsvarer på en enkel måte – til glede for både Neumann, kundene og miljøet. (Foto: Neumann)

Butikkene kjører av og til «kaisalg» eller lignende for å forsøke å bli kvitt slike varer, men uten den store omsetningen.

Lett beslutning
– Neumann er stort sett B2B, og har ikke «hvermannsen» innom på jakt etter et kupp, så dette har stort sett vært plunder og heft. Da Tørn.no dukket opp var det ikke vanskelig å være positiv til å bli pilotkunde.

– Vi ser for oss at vi skal kunne bli kvitt varer til glede for kunder som kan bruke dem. Det er også bra for oss og miljøet som er en viktig ting for oss også, fastslår Aam.
 
Han legger til at de bak Tørn har vært lett å få tillitt til, og at resultatet har blitt veldig bra.
 

– Tjenesten åpnet mandag 16. mars,
og så vidt jeg kan se, har det gått tre produkter allerede i Bergen – og det er bra i en hverdag som nå er preget av litt annet enn kupp.

Planen klar for flere
– Hadde dere noen motforestillinger mot å delta som pilot?

– Nei, ikke egentlig. Umiddelbart tenkte vi kanskje litt på hva som er forskjellen på dette og Finn.no, og lurte litt på om hvermannsen og semiproffen ville falle for dette, men det har jeg inntrykk av at de gjør.

– Jeg tror også at en kunde kanskje føler det tryggere å kjøpe fra denne kanalen enn fra Ole Olesen via Finn.no
 
Piloten omfatter seks Neumann-lokasjoner: To i Bergen samt varehusene i Førde, Sogndal, Odda og Haugesund. Aam har allerede tilrettelagt for å rulle ut tjenesten i flere butikker.
 
– Vi trenger ikke veldig lang tid for å innlemme flere butikker. Hadde det ikke vært for koronasituasjonen ville jeg si at i løpet av 4–6 uker hadde det vært kurant å få inn de andre.
 
Tror potensialet er enormt
Aam forteller at det ikke har vært store ressursbruken hos Neumann for å få opp butikkene på Tørn.no.
 
– Vi har måttet beskrive interne rutiner for hvordan vi håndterer et slikt system som ligger på utsiden av vårt eget. Utfordringen er jo at hvis jeg har en dør jeg skal legge på Tørn, og du skal kjøpe den – så er det en fordel at døren er her når du kjøper og skal hente den.
– Utover det har det vært lite ressursbruk fra vår side, kun litt rutiner og kommunikasjon.
 
– Hva tror du om potensialet til Tørn.no?
 
– Jeg tror det er et enormt potensial. Det er oss og alle de andre aktørene innen byggevare, og så finnes det store kunder der ute, som for eksempel Skanska og Veidekke, som også har varer de ikke blir kvitt. Kanskje også produsenter som har produsert noe med feil mål.
 
– Spørsmålet er om det finnes nok kjøpere? Det vi må se på er hvilke produkter som er egnet.
 
Når det gjelder prising av produktene som skal selges via Tørn.no, forteller Aam at de ikke har laget noen fast regel.
 
– Prisene er lave, dette er varer vi av ulike årsaker ikke har fått solgt, og de prises deretter.