– Kundene skal bygge, vi ordner resten!
Erik Tønnesen mønstret på som kaptein for Optimera i august i fjor. Kursen er den samme som før, men farten økes. – Jeg er en kommersiell person og jeg tror organisasjonen opplever tempo både når det gjelder krav til meg selv og til gjennomføring, sier den «nye» sjefen.
MORTEN KRISTIANSEN
Erik Tønnesen er ikke ukjent med Optimera. I perioden 2010 – 2014 var han kategori- og markedsdirektør i selskapet, før han gikk til stillingen som toppsjef i Skeidar – og deretter sjef i stål- og metallgrossisten Tibnor. Tidligere har Tønnesen også arbeidet for Expert og Bertel O. Steen.
På spørsmål om sine ambisjoner for Optimera er Tønnesen klar på at hovedoppgaven er å utvikle selskapet videre etter samme lest som tidligere.
– Vi skal fortsette å bygge en kultur som kombinerer drift og utvikling. Vi har mange dyktige mennesker i virksomheten, og vi må fortsette å tiltrekke oss de flinkeste og vise at vi har visjoner som også posisjonerer oss for fremtiden. Vi skal hele tiden tenke på hva som møter oss over neste bakketopp og rigge oss for det, sier han.
Økt tempo
– Hva slags ledertype er du?
Hvordan har det påvirket gjerningen?
– Det har vært uproblematisk. Teams fungerer bra, selv om jeg selvfølgelig skulle ha reist mer og truffet enda flere kollegaer og kunder.
Min oppfatning er at folk tilpasser seg nye situasjoner raskt. Dessuten kjenner jeg en del her fra før, så min første tid har ikke personlig blitt negativt påvirket av koronasituasjonen.
Han legger til man i bransjen gikk fra stor usikkerhet i mars i fjor til en uventet vekst i flere kundesegmenter utover våren.
– Nordmenn er glade i å pusse opp og rehabiliteringsmarkedet har skutt i været. Samtidig har vi segmenter som har slitt mer, så det er et sammensatt bilde. Men generelt sett har vi hatt en volumutvikling vi ikke kunne drømme om da vi hørte Erna Solberg i mars i fjor.
Kundene krever mer
De siste årene har Optimera vært ganske aktive i den pågående konsolideringen av byggevarehandelen og opptatt av utvidet eierskap i verdikjeden.
TILBAKE PÅ TOPP I OPTIMERA: Erik Tønnesen har gjort comeback i Optimera. – Vi skal hele tiden tenke på hva som møter oss over neste bakketopp og rigge oss for det, sier han. (Foto: Optimera)
Men det skjerper oss. De bransjene som har tøffest konkurranse er de som må utvikle seg mest – og dermed bidrar til at kundene får enda bedre løsninger.