Byggmax:
Over halvveis mot målet om 75 byggevarehus i Norge

Den svenske byggevarekjeden Byggmax’ kjernestrategi er lik pris til alle. Det treffer prisbevisste gjør-det-selv nordmenn midt i hjertet. – Den største utfordringen på kort sikt er å ta hånd om alle nye Byggmax-kunder vi får for tiden, på en fantastisk måte, forteller Norges-ansvarlig Mikael Bengtsson.

Morten Kristiansen

Byggmax har vært til stede på det norske byggevaremarkedet siden 2007. Når dette leses har kjeden åpnet sin 44. butikk her til lands. Den nyeste er i Grimstad.

– Vi er stolte over det vi har fått til, det har vært en fantastisk reise – der vi har åpnet mellom tre og fem butikker per år, sier Bengtsson. Sammen med Olle Sjölin, som er kommersielt ansvarlig i Norge, leder han Byggmax Norge – sammen med tre lokale regionssjefer.

Fokus på privatmarkedet
Byggmax er notert på Stockholms-børsen og aksjen er i skrivende stund opp 70 prosent så langt i år. Totalomsetningen i 2019 havnet på ca. 4,76 milliarder svenske kroner. Selskapet skiller ikke ut egne tall for Norge, Sverige og Finland. Byggmax eier også selskapet Skånska Byggvaror – som eier Grønt Fokus i Norge.

– Vi har kommunisert til markedet at det er plass til minst 75 Byggmax-butikker i Norge, så vi er litt over halvveis. Målet er at vi skal fortsette å etablere 3-5 nye butikker i året, sier Bengtsson.

Hovedvekten ligger på privatmarkedet
– Vi har et bredt fokus og retter oss mot alle, men vi har en nisje ut mot privatkundene. Vi har stort fokus på å kunne tilby et kvalitetssortiment på byggevarer og tilbehør til en svært god pris – uten å operere med skjulte rabatter eller rabattstrukturer. Det er samme pris til alle, sier Olle Sjölin.

Han legger til at de også har mange håndverkere som kunder. – Vi får ofte høre at de får bedre pris hos oss enn når de handler med rabatt hos våre konkurrenter.

Jobber med fortetting
Geografisk sett startet Byggmax i Stor-Oslo og i Sør-Norge. De siste fire, fem årene har kjeden beveget seg mer mot vest og nordvest. Bengtsson forteller at strategien går på å fortette der de allerede er til stede.

– Neste steg – innen 2–4 år – er å gå nordover i Norge, men det er en helt annen jobb når det gjelder transport og leveranser. Per nå er vi så langt nord som Trondheim, forteller han.
 
– Hva er vekststrategien? Organisk eller oppkjøp?
 
– Vi har en forretningsmodell som bygger på organisk vekst med nevnte 3-5 butikker per år – det er ryggraden i vår strategi. Men vi utelukker ikke oppkjøp. Vi kjøpte Skånska Byggvaror, med hage- og drivhusselskapet Grønt Fokus i Norge, og vi har også kjøpt andre bedrifter. Men vår grunnstrategi er at vi går videre med organisk vekst og å utvikle vårt sortiment, sier Sjölin.
 
– Rollen til Byggmax i den pågående konsolideringen?
 
– Vi følger utviklingen nært og hvordan den påvirker vårt konsept. Men så langt er vi veldig trygge på vårt tilbud ut mot markedet. Beviset på det er at vi holder stand i Norge, og at vi fortsetter å åpne butikker. 
Skulle konsolideringen innebære muligheter for oss, tar vi hensyn til det, men i den nåværende situasjonen er det ingenting som direkte påvirker hvordan vi velger å agere i Norge.
 
Pris, enkelhet og hederlighet
– Hva er Byggmax’ force i konkurransen?
 
– Vi vil at våre kunder skal oppleve tre ting: Vi skal ha beste pris på byggeprosjektet; det skal være raskt og enkelt å handle hos oss og vi jobber hardt for at kundene skal oppleve oss som hederlige, fastslår Sjölin.
Lav pris muliggjøres gjennom høy grad av selvhjelp fra kundenes side og store innkjøp, som gir lavere kostnader.
 
– Vi har et etablert drive-in-konsept som er en bærebjelke i alle våre butikker, der kundene selv plukker varene. I tillegg kan vi som aktør i flere nordiske land gjøre store volumkjøp, og få svært attraktive innkjøpspriser. Dermed kan vi tilby beste pris på hele prosjektet, sier Sjölin.
 
Enkelhet sikres ved at det er god plass for vareplukking og at det skal være lett og tilgjengelig å kjøre gjennom og betale. Nylig lanserte Byggmax betaling direkte fra bilen, som et koronatiltak.
– Og vi skal oppleves som rause. Samme pris gjelder for alle, og vi har et prisløfte: Til forskjell fra våre konkurrenter gjelder dette for sammenlignbare varer, det behøver ikke være eksakt samme produkt.
Er det et lignende produkt så tilbyr vi kunden en prisgaranti, forteller Sjölin.

Handel avler handel

– Hvordan merker dere de såkalte «flinke svenskene» som Clas Ohlson, Biltema, Jula mv., som spiser seg inn på byggevaremarkedet?
 
– Det viktige her er at handel avler handel, det er vi helt overbevist om. Jo flere av våre kunder som beveger seg i samme område, desto bedre – så kan vi sammen selge enda mer. Vi lokaliserer oss gjerne ved Clas Ohlson, Biltema etc., det er perfekt for oss for det er samme kunde på samme sted, fastslår Bengtsson.
Han legger til at det i tillegg er bra med en viss konkurranse for det fører til at man er på tå hev og kundene får beste mulige pris.
– Vi trekker mye sammen og vi lærer av hverandre. Men vi mener vi fremdeles er enestående når det kommer til drive-in.
– Så hvem er den tøffeste konkurrenten i Norge?
– Konkurrentene er tøffe på ulike måter, men den som har den største markedsandelen på privatkunder er jo selvsagt en stor konkurrent for Byggmax, sier Sjölin.
 
– Vi har jo en større andel privatkunder, det har også Coop. Så Obs Bygg synes vi er veldig dyktige, akkurat som oss, legger Bengtsson til.

Digitalt samspill
Som mange andre merker Byggmax at det er etterspørselsvekst i digitale kanaler. Tall på omsetning er ikke offentliggjort, men klikk & hent er i vinden.

– Det er en sterk trend som går mot at kundene vil planlegge å legge sine ordrer når man har tid. Og i stedet for å vente på hjemleveranse til en viss tid, henter man også når man har tid. Vi startet tidlig med digitalisering: Vi var først med å ha alle priser på nett, og vise lagerstatus. Vi var også først ute med tunge byggematerialer på nett – så vi ligger ganske langt fremme i digitaliseringen – men den øker enda raskere, påpeker Bengtsson.
 
– Hvordan vil dette utvikle seg? Mer digitalisering og færre folk i butikkene?
 
– Dette blir spekulasjoner, men selvsagt er det naturlig å tenke seg at dette vil utvikle seg videre og få en større betydning. Ikke bare bestillingen, men også integrasjonen mot kundene.
 
Vi har i undersøkelser sett at opp mot 40 prosent bruker mobilen i butikken, og da må man selvfølgelig ha en applikasjon som samspiller med butikkopplevelsen.

Denne omni-opplevelsen vil bli tydeligere i hele kjøps- og kundereisen, utdyper Sjölin.

Ser fortsatt vekst

– Hva blir den største utfordringen for Byggmax i Norge på kort og lang sikt?
 
– På kort sikt er det å kunne ta hånd om alle nye Byggmax-kunder vi får for tiden, på en fantastisk måte. Nå når folk er mer hjemme, så pusser man opp mer – og vi får mange flere kunder. Det er en utfordring, men en positiv en, sier Bengtsson.
 
– På lang sikt er det å finne de gode lokasjonene for å kunne sette opp en bra Byggmax på veien videre mot de 75 varehusene. Vi har en stor drive-in, så vi trenger 6 000 – 10 000 kvm. som er våre, og i Norge er tomter en «litt trang sektor».
 
– Hva er da de største mulighetene?
 
– Vi er i Norge for «the long run», fordi vi ser stor muligheter. Ser vi på markeds-størrelsen på byggevarer er forskjellen på Norge og Sverige mye mindre enn hva befolkingsforskjellen skulle tilsi. Det er mer populært med hytter og flere boliger per capita her – og ut fra det perspektivet ser vi en fortsatt fantastisk vekst for Byggmax i Norge, fastslår Sjölin. 

VIL OPPLEVES SOM RAUS: Kommersielt ansvarlig Olle Sjölin i Byggmax har tre grunnpilarer kjeden styres etter.
(Foto: Byggmax)