Bonanza, stengte dører, prissjokk og produkter under lupen

Oppussingsbonanza, strengt smittevern, stengte varehus, vareknapphet, prissjokk og «feilmerking» av brannegenskaper. Alt dette har preget byggevarehandelen det siste halvannet året.

Byggevare har hatt god omsetning denne perioden, og er en av bransjene som har klart seg godt under pandemien, men det har ikke manglet på utfordringer og behovet for rask omstilling har absolutt vært til stede.

Under «bølge 1» kom publikum bokstavelig talt løpende til byggevarehusene. Alle skulle pusse opp i mangel på andre aktiviteter å ta seg til når samfunnet ble stengt ned.

Under «bølge 2» ble mange varehus på Østlandet stengt ned i tre måneder. Flere etablerte da «klikk og hent»-løsninger i rekordfart. Nå måtte det omstilling til for å kunne selge byggevarer fra stengte butikker.

Under «bølge 3» opplevde vi tidenes prishopp på byggevarer som en følgeeffekt etter den store etterspørselen. Flere har hatt utfordringer med å skaffe nok trelast, og lagrene ble etter hvert tomme.

Vi er fortsatt i «bølge 3». Prisene på byggevarer er rekordhøye, kanskje har vi nådd en topp? Det er signaler som tyder på det, men vi få se hva høsten bringer.

Royalkledningsaken har også rammet byggevarehandelen dette året. Vi selger produktet, som nå er under lupen med tanke på brannegenskaper. Vi samarbeider med de andre bransjeforeningene for å finne løsninger, og det er så langt gjort en veldig god jobb fra Boligprodusentenes side.

Saken er langt fra løst, da en av produsentene har saksøkt staten fordi de mener at DIBK og departementet har kommet med feilaktig påstander om merking av royalkledningen. Siste ord er ikke sagt her.

Bransjen har mye å stå i, da er det enda godt at omsetningen er god!

Med ønsker om en god høst! 

Aslaug Koksvik
Bransjedirektør Virke Byggevarehandel