– Det viktigste er forbedringen av datakvaliteten
Planen for utrulling av nye NOBB er spikret
Den nye NOBB-plattformen skal se dagens lys de aller første dagene i 2021. Nå pågår sluttspurten for å kunne ta i bruk en samhandlingsplattform fremfor en «dum» varedatabase.
Morten Kristiansen
Årets NOBB-konferanse var som de aller fleste konferanser i 2020, digital. Flere av de store kundene i byggevarehandelen fremhevet viktigheten av NOBB-databasen i sine planer for ytterligere digitalisering og automatisering av vareflyt og logistikk.
– Det som er viktig for oss er at dette er en solid plattform som kan utvikle seg videre og være teknologisk langt fremme. Vi har i dag 650 leverandører som kunder. For noen holder det med en oppdatering av produktene i basen en eller to ganger i året. For andre er det en helt annen frekvens, sier administrerende direktør Øyvind Skarholt i Norsk Byggtjeneste.
Han fremhever at forskjellen på gammel NOBB og den nye NOBB er at den går fra å være en «dum» varedatabase til å bli en samhandlingsplattform. – Det vil gi våre kunder en mulighet til å ta i bruk våre verktøy på en helt annen måte, også internt i sine organisasjoner. Vi gleder oss veldig, fastslår han.
Har brukt tiden godt
COO i Norsk Byggtjeneste, Ole Gunnar Honningsøy, har jobbet med NOBB-databasen i en årrekke.
– Ny leverandørløsning er noe vi har forberedt oss på i lang tid. Vi er forsinket, men den tiden har vi brukt effektivt til å forberede oss på det som kommer, fastslår han.
Tiden frem til lansering og implementering av nye NOBB er delt inn i flere faser. Forberedelsene til oppstart handler om kunnskap og kunnskapsdeling.
– Vi er ydmyke overfor den utfordringen en ny plattform vil velte over oss, og ikke minst våre kunder. Det å ha gode løsninger og et godt innhold for hvordan vi skal drive opplæring og hvordan vi skal fortelle leverandørene om hvordan de skal bruke den nye løsningen, har vi brukt mye tid på, forteller Honningsøy.
Kunnskapsdeling handler om å gjøre informasjonen tilgjengelig og ha relevant og konkret informasjon i opplæringsløsningene. Norsk Byggtjeneste har valgt å implementere såkalt «hjelp til selvhjelp», hvor brukerne får hjelp i selve løsningen.
Honningsøy trekker også frem support-organisasjonen og viktigheten av å bygge kunnskap hos medarbeidere som skal drive support.
– Det er ikke gitt når man tar i bruk en helt ny plattform, at man får skapt den kunnskapen uten virkelig å satse på det. Det har vi gjort helt fra starten: I alle tester og leveranser vi har gjort har vi hatt med hele organisasjonen for å bygge kunnskap og skape sikkerhet rundt at vi klarer å betjene kundene våre.
Nøye samkjørt
Testing og forberedelser er et utfordrende område, ifølge Honningsøy. – Det er hundrevis av datafelter som skal gjennomgås. Det å skru regler og retningslinjer rundt behandlingen av disse datafeltene er en krevende prosess. Det er også noe av årsaken til at ting av og til tar litt tid, fordi man må avklare med de som leverer informasjon inn – og de som skal bruke informasjonen – for å finne de reglene som skal til.
Allerede i 2019 begynte forberedelsene til dette ved at Norsk Byggtjeneste moderniserte NOBB sitt regelverk.
– Vi fikk noen beslutninger fra blant annet standardiseringsutvalget som har vært med å legge føringer på hvordan vi har implementert den nye løsningen. Innholdet rundt regelverket og innholdet i løsningen er nøye samkjørt, fastslår Honningsøy.
Har fulgt opp alle leverandørkundene
Noe av det viktigste som er gjort er forbedringen av datakvaliteten, fremhever Honningsøy. I andre innlegg på NOBB-konferansen ble viktigheten av datakvalitet understreket av kunder som bruker informasjonen fra NOBB.
Øyvind Skarholt i Norsk Byggtjeneste