Boligutvikleren JM Norge tester ut digitalisering av byggeplasslogistikk
Det er en etablert sannhet at byggevarehandelen og produsentene har kommet lengre i sin digitale reise enn kundeleddet. Men nå er det i ferd med å skje ting, i alle fall hos JM Norge. I samarbeid med Logiq og Gausdal Landhandleri nærmer det seg nå digitaliserte byggeplasser.
MORTEN KRISTIANSEN
JM Norge gjennomfører et stort, løpende endringsprosjekt hvor digitalisering er et ledd i den store helheten.
– Alt det vi gjør nå, gjør vi for å skape en bedre hverdag for enkeltindividet, og samtidig kunne levere både raskere og med bedre kvalitet til sluttkunden, noe som vil gi JM NORGE den konkurransefordelen de behøver i markedet, fastslår logistikkleder Morten Trosterud i JM Norge.
ENGASJERT I BYGGEPLASSLOGISTIKK: Logistikkleder Morten Trosterud i JM NORGE. (Foto: JM NORGE)
Han påpeker at boligbyggere nå leverer de samme løsningene, på samme nivå og stort sett med de samme kvalitetene på produktene. For å nå kunden i et så likt marked, må man gjøre grep som skiller seg ut i mengden, for eksempel det å kunne tilby kunden å flytte inn tidligere enn det konkurrentene gjør.
– Vi har foretatt et dypdykk i hva vi kan gjøre av forbedringer og endringer i eget hus. Vi har utført en rekke piloter, gjort endret i organisasjons strukturen, lagt vekt på samhandling og åpenhet mot våre rammepartnere og innført nye innovative digitale verktøy. Vi har sett på hele byggeprosessen, helt fra planlegging av prosjektet og utgraving av tomten, til nøkkelen står klar i døren til kunden.
– Har man god flyt og kontroll i hele prosessen, kan vi også levere raskere, med like høy kvalitet og sikkerhet, uten at det går på bekostning av tid, penger eller ressurser. På byggeplassen opplever man å kunne levere raskere og med færre feil og mangler – som igjen er bra for arbeiderne ute på byggeplassen og til slutt kunden, sier Trosterud.
Flere komponenter på plass
I starten på prosjektet etablerte Trosterud et logistikkteam som skulle bære inn byggevarer på kveldstid. Og JM Norge fikk en ny partner på trevare – Gausdal Landhandleri.
MOT FULL KONTROLL PÅ BYGGEPLASS: Digitalisering skal gi JM NORGE mange fordeler i konkurransen om boligkundene (Foto: JM NORGE)
– Gausdal var svært interessert i samarbeid med JM NORGE, og ble inspirert av ideen rundt et felles logistikksenter, hvor både deres egne varer og JM sine tredje-partsleverandørers varer kunne bufferlagre i en kort periode for så å sendes ut til JM sine respektive byggeplasser på rett tid og sted, forteller Trosterud.
Men det å sende alle bestilte varer til et felles logistikksenter for mellomlagring krever nøye planlegging, god kontroll og en felles oversikt. Valget for JM NORGE falt på MYLOC.
MYLOC kan defineres som en avansert leveransekalender. For JM og Trosterud, startet det hele som en leveransekalender, men MYLOC er langt mer kraftfullt en som så.
Dette kan Trosterud bekrefte og understreke etter å ha jobbet tett med både programvaren og de dedikerte eierne og utviklerne av MYLOC.
Digital håndtering
For å nå sine mål, lå løsningen i å skape ett godt og tett samarbeid med Logiq, som ifølge Trosterud dukket opp via Gausdal Landhandleri som allerede brukte Logiq. Denne tilfeldigheten kunne ikke dukket opp på ett bedre tidspunkt, legger han til.