Mangel på intern kompetanse og kultur er en «showstopper»
Silobaserte organisasjoner der man stort sett er opptatt med sitt, legger en brems på farten for å digitalisere den totale byggeprosessen. André Mamelund, tjenesteansvarlig bygg i Logiq, etterlyser mer evne til å se helheten samt muligheter og behov på tvers i organisasjonene.
DIGITALISERINGEN: Utfordringer og muligheter i byggenæringen med økt digitalisering (Illustrasjon: Virke)
MORTEN KRISTIANSEN
Vårt enkle spørsmål til Mamelund var
«Hva er status med hensyn til bruk av standardene for digital bestilling?»
– Status er at det fortsetter i samme gate som før. Det er en veldig forsiktig utbredelse. Det går sakte, men det går riktig vei, og det er positivt. Men mitt ønske og forventning om tempo blir kanskje aldri møtt, sier Mamelund.
Han legger til at det er et trykk fra både byggevarehandel og industri for å få digitalisert transaksjonene. Kravene har beveget seg mot fokus på pakkseddel, og ligger fremdeles der.
– Det har utløst utfordringer hos produsentene som har sett at digitale pakksedler medfører en del endringer ute i logistikkfunksjonen – for det endrer kanskje prosessene med pakking av varer. Så det er ikke bare et digitalt krav, men påvirker også fysiske rutiner, forteller Mamelund.
«Mer av det samme»
Byggebransjen har likevel et godt stykke igjen på veien mot fullstendige digitale bestillingsrutiner. – Den norske byggebransjen ligger langt fremme, men tallene beskrevet i rapporten «Digital Ekspress» stemmer nok godt i år også – og den signaliserer at vi har et godt stykke igjen, sier Mamelund.
VENTER INGEN TSUNAMI: Tjenesteansvarlig bygg i Logiq, André Mamelund, tror de største digitaliseringsendringene kommer i kundeleddet fremover. (Foto: Logiq)
Han jobber operativt ute som konsulent og forteller at han nå ser at endringene først og fremst skjer i entreprenørleddet.
– I mellom byggevarehandel og byggevareindustri handler det derimot mest om «mer av det samme». Det handler om å få fortgang i implementeringen og få hentet ut de effektene som er mulige å hente, sier Mamelund.
Noe av utfordringen – og kanskje årsaken til at digitaliseringsfarten er lav – er at det i mange tilfeller ikke blir stort nok transaksjonsvolum til å hente ut effektene i første runde. Mamelund viser til faktura, hvor det ble store effekter å hente ut raskt, fordi man fikk opp volumet og det var veldig lett og se besparelsene.
Mangler ikke incentiver
– Ligger noe av svaret i å få kundene/entreprenørene mer på banen?
– Det mangler ikke på incentiver fra de utførende for å gjøre noe med dette, men det er en tung reise for dem som ikke har nødvendige prosesser og rutiner, for eksempel når det gjelder grunndata.
Tar seg av dokumentflyten
– Så at man ikke har intern kompetanse og kultur for å kjøre slike prosesser, kan være en «show stopper»?
NÅR DET DIGITALE GRUNNLAGET IKKE ER GODT NOK: Loop som forbedringsverktøy og muliggjører (Illustrasjon: Logiq)
Av andre prosjekter viser han til JM Norge som sammen med Gausdal Landhandleri tester ut digital bestilling (les mer om dette i en egen artikkel i dette nummeret, red.anm.).
– Vi jobber også med en annen stor entreprenør som tar hele løpet. Det befriende der er mangelen på teknisk gjeld ved at de starter med et helt nytt system – noe som er en kjempefordel. Dette vil komme i drift i løpet av første kvartal 2021.
Blir ingen tsunami
– Har vi eksempler på det motsatte; aktører som ikke er interessert i det hele tatt?