§ 10.1 Spesielt om registrert begravelseskjøretøy
Et registrert begravelseskjøretøy er godkjent som begravelseskjøretøy etter forskrift om engangsavgift på motorvogner og fritatt for engangsavgift.
• Kjøretøyet har alltid fastmontert lysanordning på taket med tros- eller livssynssymbol. Symbolbruk kan utelates ved gravferd.
• Kjøretøyet skal kun brukes til transport av døde og det som naturlig følger av gravferdsoppdraget.
• Ved seremoniell kjøring skal kjøretøyet normalt transportere kun én avdød om gangen.
§ 10.2 Generelt om innredning av kjøretøy som transporterer døde
Alle kjøretøy som brukes til transport av døde skal ha separat båre/kisterom, som er:
• tydelig adskilt fra førersetet.
• utstyrt slik at båren/kisten ikke beveger seg under transport.
• utstyrt slik at det er enkelt å føre båren/kisten ut og inn av kjøretøyet.
• utstyrt med en overflate som er lett å rengjøre og desinfisere.
§ 10.3 Generelt om bruk av kjøretøy som transporterer døde
Transport av døde skal skje ved passiv kjøring ute i trafikken.
• Sjåføren skal være kledd i tråd med transportoppdragets seremonielle karakter og publikums forventninger.
• Kjøretøyet skal ha høy standard for renhold og vedlikehold.
• Transport av døde skal så langt det er mulig skje uten unødvendig stans.
• Dersom stans er nødvendig parkeres kjøretøyet med respekt for publikum.
• Ved lengre opphold skjermes kisten i lukket bårerom eller med transporttrekk.
• Begravelsesbyråer skal være åpne om transportmåter og prising av transporttjenester.
§ 10.4 Annen transport av døde
Annen transport med båt, tog og fly skjer i tråd med gjeldende regelverk på området.
• Rutinebeskrivelsen skal gjøre det mulig å oppdage avvik og forbedre rutinene.
• Begravelsesbyrået skal ha skriftlige rutiner for klagebehandling og henvise til Forbrukerrådet ved uenighet.
§ 11 Administrative rutiner og klagebehandling
Begravelsesbyrået skal ha rutiner som sikrer at alle bestillinger og avtaler knyttet til gravferdsoppdraget gjennomføres i tråd med bestillingen.
• Rutinebeskrivelsen skal gjøre det mulig å oppdage avvik og forbedre rutinene.
• Begravelsesbyrået skal ha skriftlige rutiner for klagebehandling og henvise til Forbrukerrådet ved uenighet.
§ 12 Behandling av personopplysninger
Begravelsesbyrået skal ha skriftlige rutiner som sikrer behandling av personopplysninger i tråd med personopplysningsloven.
• Begravelsesbyrået skal ha en skriftlig personvernerklæring tilgjengelig for publikum og kunder.