Korona-pandemien digitaliserte gravferdsbransjen
Tiden vi har vært gjennom siden 12. mars, og som vi fortsatt er i, har endret mye i vår hverdag og i vår arbeidsdag. I gravferdsbransjen har dette blant annet medført at digitale verktøy ble tatt i bruk for å tilby etterlatte mulighet til digitale møteplasser.
Gunnar Hammersmark | Virke Gravferd
Gravferdsnytt har fått noen erfaringer fra personer som har opplevd denne digitale reisen fra forskjellige ståsteder.
Fra en leverandør
Simon Hansen Elvestad er daglig leder i Adstate og har vært sentral i utvikling av
digitalisering i gravferdsbransjen. Han uttaler:
At myndighetene skulle legge restriksjoner som hindret oss i å ta farvel med våre nærmeste var utenkelig før korona utbruddet. Vi ble alle tvunget til å finne praktiske løsninger på mange områder..
På to til tre uker ble gravferdsbransjen digitalisert i en omfatning som jeg tror vi ellers måtte bruke flere år på å gjennomføre. Vi ble tvunget til å bruke digitale møter, digitale undervisningsmetoder og digitale løsninger for noe så personlig som gjennomføring av seremonier. Jeg er ydmyk for alle de negative følgene dette har fått for alle de som skulle ta farvel med noen de er glade i. Opplevelsen av at et delt liv måtte avsluttes uten personlig farvel i en seremoni, vil nok påvirke mange for resten av livet.
«Nød lærer naken kvinne å spinne» og vi som leverandør måtte finne praktiske og gode løsninger på de ovenfor nevnte problemene. I Adstate mente vi at det vi raskest kunne bidra med, var et sted for digital overføring av seremonier. Allerede
før tiltakene og restriksjonene ble iverksatt, omprioriterte vi våre ressurser og fant løsninger. Vi jobbet natt og dag og fikk første uken opp en løsning på våre minnesider, hvor byråene kunne «li-vestreame» fra seremoniene. Det var en bratt læringskurve som ikke bare besto av vår egen teknologiske utvikling, men praktisk læring om ulike streaminsmetoder som Vimeo, Youtube, Zoomit og ikke minst alle juridiske spørsmål om Tono rettigheter, personvern, informasjon til deltagere med mere.
Dette har resultert i en eksplosiv bruk av digitale løsninger for etterlatte, for venner og bekjente og ikke minst også for alle gravferdskonsulenter og byråeiere. Allerede i begynnelsen på mai har 10 millioner besøkt minnesider, deltatt på direktesendte seremonier og vist omtanke med donasjoner, blomster og kondolanser. Det er en utenkelig vekst og dette har nok for all fremtid påvirket våre digitale vaner rundt gravferden. I Sverige så vi også en tidobling av antallet som planla og bestilte begravelsen på nettet. Vi er veldig takknemlige for at vi var der i
tide sammen med hele bransjen og kunne legge til rette for å gjøre det mulig, selv om vi forstår at det i mange tilfeller ikke kunne erstatte noe så fundamentalt som et personlig farvel.
Fra etterlatte
Som bransjedirektør får jeg mange tilbakemeldinger fra etterlatte som har opplevd god hjelp fra medlemsbyråer i Virke Gravferd.
Martin Hill Oppegaard er en som ga en slik tilbakemelding, og nevnte blant annet tilbudet fra byrået om streaming av gravferden. Jeg fikk muligheten til å stille han noen spørsmål rundt dette.
kunne komme på listen over inviterte. Rørende at slekta i USA stod opp midt på natten for å se. Det falt oss ikke inn å begrense strømmingen med kode eller invitasjon.
kjenne seg inkludert selv om jeg ikke fysisk til stede.