På oppløpssiden

Jeg tar fatt på min siste leder til Gravferdsnytt. Siden 2010 har dette vært en av oppgavene som bransjedirektør. En ypperlig mulighet til å sette fokus på saker som angår gravferdsbransjen, men også kundegruppen vi betjener.

Denne gangen benytter jeg anledningen til å se litt tilbake. Gravferdsbransjen har gjennom årene vært i stor endring og utvikling. På 1970-tallet besto bransjen av familieeide virksomheter og i markedsføringen på Gule Sider og i menighetsblader kunngjorde begravelsesbyråene; Vi ordner alt. De etterlatte som før ofte måtte henvende seg flere steder for å få ordnet alt det praktiske rundt gravferden, fikk hjelp til alt dette i begravelsesbyrået. Det satte de stor pris på!

På den tiden var andelen kirkelige gravferder på ca. 98–99 prosent, og et innledende spørsmål i samtalen med etterlatte var ofte hvilken menighet avdøde tilhørte.

I dag er situasjonen ganske annerledes. Hele samfunnet er i endring, et mer livssynsåpent samfunn og hvor tradisjon blir utfordret av mangfold og individuelle ønsker. Valg av seremoniform er i dag et sentralt spørsmål. Vi feirer et levd liv og seremonien skal gjenspeile den som er gått bort. Dette gir langt større variasjon i gravferdene.

De selvstendige familieeide byråene utgjør fortsatt ca. 70 % av gravferdsbransjen, men kjeder og sammenslutninger i bransjen har vokst frem siden starten på 90-tallet. De utgjør 30 % av bransjen i dag, men har ca. 70 % av omsetningen.

Den teknologiske utviklingen i bransjen har vært enorm. Overgangen fra penn og papir til samtaler med etterlatte med bruk av pc medførte diskusjoner i bransjen. Ville det skape avstand mellom gravferdskonsulenten og de etterlatte? Utviklingen har vist oss at dette er blitt et svært godt verktøy i dialogen med etterlatte. Under pandemien ga dette oss nye muligheter til samtaler på Teams, og ikke minst digital overføring av seremonien. Med sterke antallsbegrensinger åpnet dette muligheten for at folk fikk anledning til å delta digitalt.

Markedsføring er endret. Papirkatalogene Gule sider som tidligere var byråenes markedsføringskanal er borte og i dag er det digitale plattformer på Google, Facebook, Instagram og byråenes egne hjemmesider.

Den digitale utviklingen fortsetter. Prosjektet «Livshendelsen død og arv» i regi av Digitaliseringsdirektoratet skal gi bedre digital kommunikasjon med offentlige myndigheter. Virke Gravferd er med i dette arbeidet, og det blir spennende å se konkrete resultater av dette arbeidet.

Gravferdsbransjen er ingen stor bransje, men den utfører et viktig samfunnsoppdrag. Og Virke Gravferd vil fortsette arbeidet med å utvikle bransjen i tråd med samfunnsutviklingen vi er en del av.

Det har vært en spennende reise. Fra jeg i 1969 startet som gravferdskonsulent, og siden 2010 som bransjedirektør for gravferdsbransjen. 1. mars begynte min etterfølger Åse Skrøvset, og vi skal bruke tiden sammen frem til Landsmøte i Trondheim slik at hun får oversikt på alle oppgavene hun får ansvaret for videre. Virke Gravferd er heldige som har fått Åse som ny bransjeleder!

Gunnar Hammersmark
Bransjedirektør på oppløpssiden