• At det er noe alle i hvert enkelt begravelsesbyrå skal svare på sammen, at ikke bare daglig leder svarer.
• Selvangivelse med riktige spørsmål kan være bra. Vinkle selvangivelsen slik at vi kan føle vi kan forberede oss og ikke så problemer med evt. uheldige hendelser.
• Positiv til selvangivelse. Ser på det som en rettesnor for en selv. Har man alt på det “rene”, er det ingen problem heller.
• Bevisstgjøre om at man må sette seg inn i regler
• En selvangivelse er god ide. Det som er vanskelig å etterleve kan tas opp i fellesskap i Virke for å finne løsning å bedre kunne etterleve standarden
• Standarden bør løftes på lokallagsnivå for å holde denne levende
• Tror at en selvangivelse vil gi en god oversikt over hva som skjer. En bevisstgjøring og en fin måte å kunne gi respons tilbake til Virke.
• Selvangivelsen bør sendes ut hvert år -som en bevisstgjøring.
• Mulighet for å melde inn forbedringer man ønsker og samtidig be om bistand fra virke gravferd. Bevisstgjøring på delmål og mål i kvalitetsarbeidet. Etterspørre punkter til forpliktelse.
• At det brukes som en oppfordring til å bli bedre og at byråene ikke opplever å få sanksjoner ved mangler
• Selvangivelsen er ein kontroll og er vel det det skal være. Viktigare at ein kontroll fører til handling. Usikker kor godt verktøy dette er. Dilemma med shit in shit out.
• God ide. Den kan kanskje stille noen av de samme spørsmålene som kvalitets-sikringsutvalget stiller nye byråer. Den kan med fordel være digital og helautomatisk og knyttet til et oppdatert medlemsregister på nett.
• Hva ville være fordeler og ulemper med å la nye byråer være søkebyråer inntil 12 måneder?
• Fordel for å kvalitetssikre byrået
• For mange til å skrive her. Virke burde selv ha en liste over dette
• Aner ikke
• Fordel fordi det skaper forpliktelse i søkebyrået
• Fordel kan være at byrået da har tid til å sette seg inn i lover og forskrifter og Virke kan rettlede.
• Fordeler, kvalitetssikring for å få høy standard og LIK standard
• Vet ikke.
• Fordel: skjerping ulempe: pris,
• Fordelen er at det er muligheten til å følge byrået i 12 mnd for å se hvordan byrået drives og driftes
• Ingen betydning
• Bør være en innkjøring på ca 2 år, man må bevise litt først
• Få en vurdering
• Overvåke drift er positivt
• Ulempe: Byråer gidder ikke søke, men organiserer seg evt. utenfor Virke
• Jeg ser ingen fordeler med at det er en karenstid for nye medlemmer. Nye medlemmer må ha kunnskap om hva medlemskapet forplikter. 12 måneder for å “venne” seg til et medlemskap virker rart.
• Burde være 24 mnd.
• Fordelen er å få sikra eit oppegående og skikkelig byrå. Byrået kan då visa til drift, og at det er seriøst. Alt skal då være på stell. Burde levere «rapport» over drifta det første året, som ein
«eksamen»/ godkjennelse
• Bare fordeler
• Begge parter kan få tid til å avdekke hva som må til av endring tilpassing til krav.
• I søknadsperioden vil man kunne vurdere hvordan byrået jobber og om driften er i tråd med god gravferdsskikker. Byråer i samme distrikt bør få uttale seg.
• Vet ikke
• Jeg tenker at det er kun fordeler.
• Man skal ikke ta for gitt at alle opptrer på en verdig måte og etterlever Virkes retningslinjer
• Bare fordeler tenker jeg
• Kontroll på de
• Vise at de er skikket til å bli et medlemsbyrå. Etterkomme god gravferdsskikk
• Fordelene er at byråene får tid på seg til å innfri Virke sine krav til sine medlemmer. Ulempen kan være for de byråene som allerede innfri kravene at de må vente med å få bekreftet medlemskapet. Det er viktig at Virke er konsekvent og sørger for at alle medlemmer fyller de kravene som stilles til byråene og er lydhøre for eventuelle endringer.