Hva skal Virke Gravferd være i fremtiden?

Gravferdsbransjen er i endring. De som har vært med en stund vil huske tilbake til BFN-tiden da vi var en bransjeforening som arbeidet mye med kompetanse, krav til medlemmenes yrkesutøvelse og gode møteplasser.

Medlemmene bestod i all hovedsak av familieeide virksomheter. I 2001 besluttet BFN å søke et større felleskap, med større ressurser, og vi ble en del av HSH som i dag er Hovedorganisasjonen Virke. Vi fikk ta med oss det vi selv hadde bygget opp med vedtekter, kriterier for medlemskap og fagkompetansen som den gang var brevkurs og BFN-skole.

Gjennom årene har vi videreutviklet arbeidet for bransjen i samarbeid med Virkes ressurser. Vårt kompetansetilbud er blitt flere og bedre, noe som også har gitt oss flere medlemmer til Virke Gravferd. I tillegg har våre medlemmer fått tilgang til alle ressursene i Virke, til hjelp i daglig drift av sine virksomheter.

Tiden da alle byråer i hovedsak var familieeide virksomheter er endret. Gjennom de senere år er det blitt kjeder, eksterne investorer, utenlandske eiere, sammenslutninger av selvstendige virksomheter. Byråer som faller inn under disse kriteriene utgjør ca. 34% av alle byråene i Norge. Det betyr at ca. 66% av alle begravelsesbyråene i Norge er frittstående virksomheter.10 av de 10 største byråene er med i en sammenslutning, og 23 av de 25 største. Byråene som er med i en sammenslutning har 69% av omsetningen i bransjen.

Hvor er så Virke Gravferd i dette bildet? Jo, ca. 95% av alle som driver byråvirksomhet i Norge er medlemmer hos oss: sammenslutningene og de frittstående virksomhetene. De største sammenslutningene stiller krav til sine byråer om medlemskap i Virke Gravferd, og ser altså verdien i et medlemskap i organisasjonen. Når vi da vet hvor forskjellige våre medlemmer er, så er det forskjellige behov og ønsker for hva Virke Gravferd skal være i fremtiden. Derfor har styret det siste året gjennomført en grundig prosess for å kartlegge medlemmenes forventinger til strategien vi skal behandle på neste årsmøte i Trondheim i 2023. I dette nummer av Gravferdsnytt har styret laget en oppsummering av arbeidet så langt, og ikke minst forslag til diskusjon på høstmøtene i lokalavdelingene. Vi håper mange vil delta på dette, slik at Virke Gravferd kan være like aktuell som en felles bransjeorganisasjon i fremtiden, uavhengig av tilknytning til en sammenslutning eller ikke.

Det er enighet om at fortsatt kompetansebygging er viktig for bransjen. Vi har et kompetanseutvalg som skal jobbe med dette. En annen tilbakemelding er at Virke Gravferd skal jobbe for bedre rammevilkår, inn mot myndigheter og offentlige etater. 

Medlemmene ønsker gode møteplasser og vil har relevant informasjon.

Virke Gravferd har en Standard for god gravferdsskikk som beskriver hva vi forventer av kvalitet på ulike deler av yrkesutøvelsen, og som våre medlemmer har forpliktet seg på. Det er ulik oppfatning på hvordan oppfølging av Standarden skal gjøres, og behandling av eventuelle brudd på denne. Dette er en viktig debatt; hvordan sikre at bransjestandarden etterleves og hvor mye ressurser skal brukes på dette arbeidet.

Det skjer en endring i Virke Gravferd i 2023. Nåværende bransjedirektør går over i pensjonistene rekker 1. juni neste år, og det betyr at det skal inn ny person som får oppgaven med å ta Virke Gravferd videre. Søknadsprosessen er i gang, og stillingsannonsen er ute på forskjellige plattformer, også i denne utgaven av Gravferdsnytt. Det er en spennende stilling som skal besettes, og til alle dere som har lyst til å lede Virke Gravferd inn i fremtiden, løp og søk!

Gunnar Hammersmark
Bransjedirektør